شما اینجا هستید
پاسخگو » سود های بانکی

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «
ایا سود هایی که بانک ها بهصورت روز شمار پرداخت می کنند حلال است یا مشکل شرعی دارد ؟
برای مثال بانک قوامین به پرسنل نیروی انتظامی وسپاه وبسیج که در این بانک حساب کوتاه مدت داشته باشندسود ۱۷درصد به صورت روز شمار پرداخت می کند ایا این سود حلال است ؟و در صورتی که یکی از اعضای خانواده نظیر شوهر خواهر عضو یکی از این ارگان ها (کارمند نیروی انتظامی)باشدمی توان از وی درخواست باز کردن حساب در این بانک برای یکی از اعضای خانواده( نظیر برادر همسرش)را داشت و در این صورت سودی که به حساب این فرد واریز می شود حلال است؟
در صورتی که سود واریزشده به حساب این فرد حرام باشد چون اصل پول او حلال بوده است (میشود مال حلال مخلوط به حرام و خمس به ان تعلق می گیرد )ایا با دادن خمس کل مال میشود ان راحلال نمود ؟چگونه؟لطفا توضیح کامل دهید
سود بانک‏ها و یا موسسه مالی و اعتباری که بر اساس مصوّبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان می باشد، ربا نمی باشد.
در این صورت، سود بانکی، نه ربای قرضی است و نه ربای معاملی؛ چون صاحبان سپرده کوتاه مدت یا دراز مدّت، پولشان را به بانک قرض الحسنه نمی‌دهند تا اضافه‏ای بگیرند و ربا باشد. بنابراین، در صورتی که سپرده گذاری در بانک ها بر اساس یکی از عقود شرعی مانند مضاربه یا شرکت باشد و سپرده گذار همه اختیارات را به بانک داده باشد، حتی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم سپرده گذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد و بانک ها طبق مضاربه یا شرکت عمل کنند، سپرده گذاری در بانک و گرفتن سود اشکال ندارد. البته انسان هم باید اطمینان داشته باشد که بانک به شرایط عقود اسلامی عمل می کند.(۱)
سود روز شمار هم، اشکال ندارد. البته به شرطی که بانک و موسسه در این مدت بتواند کار و معامله ای انجام بدهد و سود را طبق مقررات پرداخت کند.
اگر از نظر مقررات بانک، باز کردن حساب مخصوص افراد خاصی باشد دیگران نمی توانند حساب باز کنند. ولی اگر از نظر مقررات بانک و موسسه، این قانون وجود نداشته باشد باز کردن حساب برای دیگران اشکال ندارد.
بنابراین به طور کلی ملاک در این گونه امور قانون و مقررات می باشد.
توجه داشته باشید که مال حلال مخلوط به حرام، مربوط به جایی است که نشود حلال و حرام را از هم جدا کرد. اما جایی که مقدار پول حلال و حرام مشخص باشد، به آن مال حلال مخلوط به حرام ، گفته نمی شود.
۱٫ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج ۲، س ۱۶۸۶؛ همان، ج ۱، س ۵۸۲٫

لینک منبع: http://www.pasokhgoo.ir/node/59713

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -