شما اینجا هستید
پاسخگو » هزار رکعت نماز امامان

در برخی از نقل ها صحبت از خواندن هزار رکعت نماز توسط امامان در طول یک شب بوده است .
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
پی نوشت ها :
با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «
اگر هر یک رکعت فقط یک دقیقه طول بکشد چگونه می توان کل این هزار رکعت که بیش از ۱۶ ساعت وفت می خواند خواند . در ضمن خواندن نماز به این سرعت آیا باعث رشد می شود یا خیر ؟
اگر امامان در تمام طول شب عبادت می کردند چگونه در طول روز به انجام کارها و مسئولیت های خود می رسیدند؟
ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه آنچه در تاریخ در مورد حضرت علی، امام سجاد و برخی دیگر از ائمه عليهم السلام نقل شده، فقط آن نیست که هر شب هزار رکعت نماز می‏خواندند ؛ بلکه این تعداد رکعت را در یک شبانه‌روز انجام می‌دادند نه یک شب(۱).
بنابر این می‌توان تصور کرد که ایشان در ضمن انجام کارهای دیگر، اين نمازهاي مستحبی را نیز می‌خوانده اند؛ همان گونه که این امر در مورد امام علی علیه السلام تصریح شده که آن حضرت در حین انجام کار در نخلستان، در زیر هر درخت خرما، از فرصت استفاده می‌کرده و دو رکعت نماز هم بجا می‌آورده است.(۲) و از آنجا که خواندن نماز مستحبی در حال حرکت و انجام کارهای دیگر هم ممکن است و نیاز به رعایت قبله ندارد (۳)، هیچ منافاتی بین انجام دیگر وظایف و خواندن این نمازها نیست .
اما اگر فرض را هم بر انجام همه هزار ركعت نماز در يك شب بگذاريم، باز این مطلب از نظر امکان عقلي، مشکلی ندارد و امري كاملا شدني است . زيرا می‏توان نماز مستحبی را بسیار ساده ،بدون خواندن سوره و قنوت به جا آورد و در پایان به یک سلام اکتفا نمود. در این صورت خواندن دو رکعت، براي يك فرد عرب- كه در تلفظ كلمات دچار مشكل نيست- كمتر از ۱ دقیقه طول می ‏کشد. در این صورت با احتساب چند ثانیه برای استراحت، بیش از ۸ ساعت وقت براي خواندن ۵۰۰ نماز دو ركعتي (هزار رکعت) لازم نیست و اين امر در شب هاي طولاني امري كاملا معقول و شدني است .
بنابراین اگر کاری برای ما میسور نبود، دلیل آن نیست که برای دیگران میسور نباشد ، مهم امكان آن است پس اين امر نه غير منطقي و نامعقول است و نه حتي با حساب شما كار به ۱۶ ساعت مي كشد ، بلكه تنها حدود ۸ ساعت براي اين امر كافي است .
اما در مورد رشد آفرین بودن یا نبودن این عبادات باید گفت به یقین همین گونه است و سرعت در خواندن نماز مستحبی به معنای بی توجهی و عدم حضور قلب و مفاسد دیگری که ممکن است انسان های عادی را دربر بگیرد نیست ؛ فراموش نکنیم که سخن در خصوص امامان معصومی است که از اعماق وجود رابطه با خداوند و ذکر و یاد او را دوست می داشتند و حتی لحظه ای کوتاه ار برای یاد و ذکر و عبادت خداوند غنیمت می دانستند .
به علاوه بر فرض که انسان در حین انجام کار و تلاش روزانه و فعالیت های بدنی توجه کمتری و حضور قلب پایین تری داشته باشد ، آیا این امر به معنای بی ارزش بودن این عبادات است تا جایی که بتوان گفت این عمل هیچ رشد و تکاملی را برای فرد به دنبال نخواهد داشت ؟ مسلما این گونه نیست و به وضوح می توان خواندن نماز مستحبی و قرائت آیات کلام الله و تکرار ذکر و یاد خدا را بر سکوت یا عدم انجام این امور ترجیح داد .
اصولا نباید از یاد برد که معیار کشف درستی یا نادرستی در رفتارهای دینی همین امامان معصوم هستند که عمل و رفتار آنان برای ما معیار و میزان و ضابطه رفتار و عمل مطلوب از جانب خداوند است و همین شواهد تاریخی و روایی برای ما کافی است که دریابیم انسان تا جایی که می تواند و به وظایف دیگرش لطمه نمی زند و سر از افراط و تفریط در نمی آورد ، می تواند این عبادات و اذکار و اوراد و بخصوص نمازهای مستحبی را در طول روز انجام دهد .
۱٫ وسائل الشیعه ، شيخ حر عاملى، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، ۱۴۰۹ هجرى ق ،ج ۴ ،ص ۹۸٫
۲٫ همان ،ص ۹۷٫
۳٫ امام خميني روح الله ، توضیح المسایل، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، ۱۴۲۴ ه ق ، ج۱، مسئلة ۷۸۱ و ذیل آن.

لینک منبع: http://www.pasokhgoo.ir/node/59717

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -