شما اینجا هستید
پاسخگو » طلسم

سلام.میخواستم بدونم طلسم وجادو واقعا وجود داره؟و این که یه سری از مسائل زندگی آدم دست دیگری بیفته چطور با اراده شخص و خدا قابل توجیهه؟برای در امان بودن از طلسم دیگران چه باید کرد؟
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
پى نوشت‏ها:
با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «
بله ؛ اصل سحر و جادو یقینا واقعیت دارد و امری پذیرفتنی است و مسلما حقیقتی به نام سحر و جادو یا تاثیر گذاری از طریق طلسم وجود دارد و قرآن در داستان هاروت و ماروت به صراحت به این امر اشاره نموده است(۱) .
البته سحر انواع و اقسام مختلفی دارد و که بخشی امور غیر واقعی و تخیلی و یا توهمی و بخشی هم چیزی شبیه تردستی است؛ اما در معنای دقیق و خاص، سحر و جادو نوعی به کار گرفتن علل و اسباب ناشناخته عالم برای رسیدن به معلول ها و نتایج خاص هستند که در دین به شدت مذموم بوده و از نگاه شرع گناه کبیره بسیار خطرناکی به حساب می آید؛ در اسلام از یادگیرى سحر و انجام دادن اعمال سحر و جادوگرى به شدت منع شده و یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگرى به دلیل وجود روایات متعدد در مذمت و حرمت این عمل حرام است.(۲)
اما در کنار این نگاه واقع بینانه باید گفت که آن چه امروزه در جامعه ما رواج دارد چیزی جز توهم سحر و جادو نیست ؛ اما در همان موارد معدود صحیح هم میزان تاثیر گذاری این گونه امور بسیار محدود و کم به حساب می آید و این گونه نیست که بتوان از این طریق به هر خواسته ای رسید تا جایی که بگوییم زندگی یک فرد در اختیار دیگری قرار می گیرد؛ بلکه وضعیت زندگی خود این افراد مدعی گشایش سحر و طلسم نشان میدهد که همه علم و آگاهی آنان در آن حد نیست که بتواند وضعیت زندگی خودشان را تغییر داده و بسامان نماید .
در واقع احتمال متاثر شدن از این خطرات آن قدر ناچیز و بی اهمیت است که ارزش توجه کردن به آن و دغدغه ذهنی یافتن در قبال آن را ندارد و همان بهتر که انسان با بی توجهی این امور را به اهلش بسپارد و زندگی خود را بر اساس عقلانیت و خرد ورزی و توکل به خداوند بنا نهد.
حتی اگر بپذیریم که برخی از صدمات و خطرات این گونه امور صدمات جدی و غیر قابل جبرانی است، آنچه در قرآن ذکر شده بهترین دلیل بر لزوم بی توجهی به این گونه امور است، زیرا خداوند بعد از نقل داستان هاروت و ماروت در نهایت می فرماید:
« ولى هيچ گاه نمى‏توانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند». (۳) در نتیجه آنچه بر همه این امور تسلط دارد اراده الهی است و اگر بنا بود که دشمان خدا بتوانند با این ابزار از اراده خداوند پا فراتر نهاده و برخلاف قضای الهی به خواسته های پلید خود برسند که هیچ پیامبری در مسیر اهداف عالی خود به موفقیت نمی رسید .
بر اساس این مطالب روشن می شود که اختیار انجام سحر و جادو همانند اختیارانجام هر عمل نادرست دیگری است و تفاوتی بین این امور نیست و نباید تصور کرد که قدرت یافتن فردی بر انجام محدود سحر خروج از دائره اختیار و عدالت و اراده الهی است ، زیرا اختیار انجام امور شر هماند اختیار انجام خیر بوده و نباید تصور کرد که لازم است تنها قدرت انجام خوبی ها برای انسان وجود داشته باشد .
در واقع سحر و جادویی که در موارد خاص به کار می رود همانند آن است که فردی ظالم و جنایتکار کسی را اجیر کند که مثلا به انسانی دیگر صدمه برساند ؛ سحر و جادو در این جا همانند سلاح عمل می کند و تنها ابزار و وسیله ای برای اجرای مقاصد شوم آن فرد ظالم است همانند همه رفتارهای دیگری که برخلاف دستور خداوند و شریعت انجام می شود اما وقتی علت انجام آن رفتار حاصل شود معلول هم محقق می گردد و این امر خارج از فرایند طبیعی حوادث عالم نیست .
البته در عوض این امکان تاثیر گذاری در منابع دینی توصیه هایی در این خصوص شده که راهکار مقابله با این خطرات است ؛ در پایان به برخی از این راه‏ها که برای جلوگیری از سحر و جادو و بطلان آن وجود دارد،اشاره می شود :
– حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان از امیر المؤمنین (ع) نقل نموده است که جهت باطل کردن سحر این جملات را بنویسید و همراه خود داشته باشید:
« بسم الله و بالله، بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّه إلاّ بالله. قال موسی ما جئتم به السحر إنّ الله سیبطله إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین فوقع الحقّ و بطل ما کانوا یعملون فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین » . (۴)
– همچنین از حضرت روایت شده است: جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، شب ها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید: «بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ قالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُون ». (۵)
– خواندن آیات ۵۴تا ۵۷ سوره اعراف نیز جهت خنثی کردن اثر سحر وارد شده است: «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثيثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين*ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِين» . (۶)
– در صحیفه الرضا از امام رضا (ع) نقل شده است: به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان: «بِسمِ اللِه العظیم رَبِّ العَرشِ العَظیم إلاّ ذَهَبْتَ وَ انْقَرَضْتَ » (۷)
۱٫ بقره (۲) آیه ۱۰۲٫
۲٫ شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، ۱۴۰۹ هجرى قمرى ، ج ۱۷ ص ۱۴۸٫
۳٫ بقره همان .
۴٫ حاج شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باقیات صالحات، باب سوم،نشر بلاغت، قم، بی تا .
۵٫ علامه محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج۹۲، ص۱۲۹، مؤسسه الوفاء، بيروت، ۱۴۰۴ ه.ق،
۶٫ مفاتیح الجنان، باقیات صالحات، باب سوم.

لینک منبع: http://www.pasokhgoo.ir/node/59719

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ساباط نیوز | خبرخوان ساباط