شما اینجا هستید
پاسخگو » امام زادگان و چگونگی شفاعت آنها

در سرزمین ما ایران در بسیار ی از نقاط امام زادگان مختلفی دارای بارگاه هستند و بسیار از مردم آنها را واسطه قرار می دهند و یا از آنها طلب حاجت و یا طلب شفاعت در روز قیامت را می خواهند .
به چند نکته توجه فرمائید:
با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «
چگونه می توان مطمئن بود که تمام این امام زادگان وارد بهشت می شوند که دارای مقاوم شفاعت باشند ؟ برخی از این امام زادگان دارای تاریخ مستند و قابل دسترس نیستند و یاا اگر از متولیان تاریخ آنها پرسیده می شوند جواب دقیقی ندارند پس چگونه می شود به زیارت این امام زاده رفت و آنها را واسطه بین خود و خدا قرار داد؟
۱٫بسیاری از امامزاده هایی که در ایران هستند، ساداتی می باشند که به چندین واسطه به امامان معصوم (ع) می رسند كه از جور حکومت بنی عباس، از عراق و حوزه قدرت حکومت عباسی فرار کرده و در بلاد دور دست ایران مانند طبرستان و ری و خراسان و … ساکن شده اند؛ افرادي كه به جهت داشتن فضائل خاص معروف و مشهور بودند به محض شناسائي توسط عمال حكومت بني عباسيان تعقيب و به شهادت مي رسيدند لذا غالبا بسياري از آنها به طور ناشناس زندگی می کرده اند از این رو علی رغم اینکه بسیاری از آنها مقام منزلت معنوی و علمی بالائی نیز داشتند در عین حال تاریخ زندگی بسیاری از آنان روشن و واضح و قطعی نیست.(۱)
۲٫اگر چه صرف امام ‌زادگی و ولادت از امام(ع) معصوم به معنای داشتن فضیلت خاص و جایگاه خاص معنوی و علمی و ورود قطعی به بهشت نمی باشد،بلكه تقوا(۲) و علم (۳) و عمل صالح (۴)ساير ارزشهاي الهي ملاك اصلي ارزش گذاري بر افراد مي باشد.اما اگر در مورد فردی اثبات شود که از ذریه پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است. ولو اینکه در مورد فضل و علم و تقوا و دیگر ملاکات ارزش گذاری معنوی افراد در پیشگاه خداوند چیزی برای آن فرد به اثبات نرسیده باشد. همین بودن در زمره سادات و ذريه پيامبر اسلام (ص) فضيلتي است كه باعث مي شود مادامي كه آنها خود را عمدا از راه الهي خارج ننمايند و به معاصي خود را آلوده نكنند. اداي احترام و گراميداشت آنها مطلوب خداوند باشد. لذا در برخي روايات احترام با سادات از جمله عبادات تلقي مي گردد و مورد سفارش واقع مي شود. چون در واقع احترام به خود پيامبر (ص)مي باشد .مثلاراوي از امام رضا (ع) روايت مي كند كه :« النَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ قُلْتُ النَّظَرُ إِلَى الْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ أَوِ النَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ ص ؟ فَقَالَ بَلِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ (ص) عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي»؛«امام رضا (ع) مي فرمايند: نگاه كردن به فرزندان ما عبادت مي باشد. راوي سؤال مي كند كه آيا منظورتان از فرزندان همان ائمه معصومين از بين آنها مي باشد و يا هر فرزندي از نسل پيامبر (ص)؛ امام در پاسخ مي فرمايند كه منظورشان همه فرزندان و ذريه پيامبر مي باشد مادامي كه آنها خود را از مسير الهي جدا نكنند و با گناهان خود را آلوده نسازند»(۵) و البته رفتن به زيارت قبور آنها و طلب مغفرت براي آنها و يا اهداي قرآن و فاتحه به روح آنها نيز مادامي كه براي ما مخالف بودن آنها و گنه كار بودن آنها روشن نباشد از مصاديق روشن اين احترام مي باشد و مطلوب خداوند است.
۳٫علاوه بر مطلب گذشته ریشه اصلی احترام سادات و امامزادگان،آیه ای است در قرآن کریم که به موجب آن خدای تعالی به پیغمبر خود امر می کند که از مردم بخواهد با خویشاوندان وی معامله دوستی و مودت نمایند. (۶) و اگر انسان به زيارت افرادي كه منسوب به پيامبر مي باشند مي رود اگر چه اطمينان ندارد كه چنين فردي كه ذكر مي شود حقيقتا در اين مكان دفن هست و يا نه و هم چنين آيا حقيقتا در مسير درست و الهي بوده است و يا نه، اما در عين حال به جهت نسبت داشتن احتمالي اين افراد با خاندان پيامبر و به احترام پيامبر (ص) به زيارت آن فرد مي رود، لذا حتي بر فرض غير واقعي بودن و يا غير مؤمن بودن آن فرد، نفس اين عمل كه به احترام پيامبر انجام مي شود مطلوب خداوند مي باشد و فرد زائر به خاطر نيت خودش به اجر و قرب الهي مي رسد چون در اين مسير به قصد اطاعت از خداوند قدم برداشته است. رسول خدا(ص) می فرمایند:« إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَ لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى‏»؛«همانا ارزش اعمال به نیت آنهاست، و به هر کس آنچه را نیت داشته می رسد».(۷)
۴٫در عین حال بسیاری از امامزادگان شریف به جهت برخورداری از علم و فضل و کرامات و همچنین داشتن نسب شریف و پاک مورد عنایت خاص اهل بیت عصمت و طهارت بوده اند و حتی در مورد زیارت آنها دستور خاص نیز وجود دارد که می توان، حضرت اباالفضل العباس(ع)،علی اکبر (ع)،حضرت معصومه(س)و… را نام برد. اما در عین حال اگر انسان اراده کند به زیارت امامزادگانی برود كه متصل بودن نسل آنها به خاندان پيامبر اسلام (ص) ثابت باشد می تواند با تحقيق در اين زمينه موارد قطعی را شناسائی نماید، البته سازمان اوقاف و امور خيريه تحقيقاتي را در اين زمينه انجام داده است و اين تحقيقات هنوز نيز ادامه دارد كه مي توانيد جهت شناسائي امامزادگان شناسنامه دار و شاخص به نتايج اين تحقيقات مراجعه فرمائيد.(۸)
۵٫از منظر ديگر نيز هر جایی که مردم در آنجا متوجه خداوند و مقربان درگاه او شوند وبه عبادت خداوند بپردازند، محل نزول فرشتگان و ارواح مقدس و مقرب خداوند است و خداوند از باب رحمت خود -حتی جایی که آن امامزاده و … اصلا وجود خارجی نداشته باشد یا چنین کسی بوده باشد ولی جای دیگری مدفون باشد یا آن امامزاده و … از مقربان درگاه الهی نباشد – ملائکه و ارواح مقدس را مأمور می کند که برای مردمی که با عشق و امید به آنجا آمده اند دعا کنند. در واقع هر جا که نام خدا و مقربان درگاه او برده می شود محل نزول ملائكه و توجه و عنایت خداوند است. این گونه مکانها از مصادیق این آیه شریفه است که می فرماید: « في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُه…» (۹) یعنی خانه هایی که خداوند اذن داده و خواسته است که نام او(اسمای الهی) بلند شود و آنجا یاد او شود.
پي نوشت ها:
۱٫فصلنامه تخصصي تاريخ اسلام، تابستان، ۸۲، مؤسسه باقرالعلوم، شماره ۱۴، ص ۳۵٫
۲٫حجرات(۴۹)آيه ۱۳٫
۳٫زمر(۳۹) آيه ۹٫
۴٫مؤمنون (۲۳) آيه ۱۰۱٫
۵٫شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ج ۱۲،ص ۳۱۱، مؤسسه آل البيت (ع) قم، ۱۴۰۹ق.
۶٫شوری(۴۲) آيه۲۳٫
۷٫شیخ حر عاملی، وسائل‏الشيعة ۱۰ج، ص۱۳،آل البیت ،۱۴۰۹ق
۹٫نور (۲۴)آیه ۳۶٫

لینک منبع: http://www.pasokhgoo.ir/node/59720

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -